Minulý týden proběhlo vynikající Fórum Hospodářských novin s šéfem výzkumného týmu datových analýz Jeffem Jonasem. Jonas na něm mluvil hlavně o tom, jak získat z dat relevantní informace a jak najít v shluku dat ta, která pomohou firmám v rozhodování o tom, kam vést dál svůj byznys. A také o tom, jak to firmám nejde, čemuž vcelku trefně říká "korporátní amnézie".

Shodou okolností tentýž den jsem dostal kouzelný e-mail od České spořitelny:

Vážený pane Malý,

velmi si vážíme Vaší přízně a loajality k naší společnosti, která tento rok slaví 20 let od svého založení. Jako poděkování za důvěru jsme pro všechny naše investující klienty připravili jednoduchou tipovací soutěž, ve které mohou vyhrát cestu kolem světa pro 4 osoby.

A tak dále.

Někdy to prostě vyjde, že když jdete na přednášku o tom, jak firmy vůbec nedokáží pracovat s údaji, které mají ve svých databázích, dostanete dvě hodiny před tím takto fascinující příklad, že Jonas má v tom, co říká, naprostou pravdu.

Přízeň a loajalitu k České spořitelně jsem totiž vyjádřil přibližně před dvěma týdny tím, že jsem u této banky kompletně zrušil svůj účet. A investujícím klientem jsem přestal být poté, co jsem už v roce 2007 své portfolio podílových fondů celé vybral a následně také zrušil. Mimořádně vtipné je, že za loajálního zákazníka jsem byl označen bankou v tomto mailu vůbec poprvé, co si pamatuji.

Spamovací e-mailový program zjevně není to jediné, co stojí ve spořitelně za houby. Dalším je její retenční program - když jsem dal pokyn k převedení všech trvalých příkazů a inkas od ní k Unicreditu, nestál jsem jí po asi dvanácti letech ani za telefonát, kterým by se mě snažila přesvědčit, abych zůstal jejím zákazníkem. Stejně tak když jsem šel fyzicky zrušit účet na pobočku, chlapík na přepážce nejenže se nijak nesnažil vyřešit situaci tak, abych stále zůstal zákazníkem, ale dokonce mne nechal na účet vložit sto korun, aby vůbec šel účet zrušit (!). Prý je to kvůli tomu, aby se vyrovnaly všechny nezaúčtované položky. Z pobočky mi nedokázal přesně říci, jaká částka mé vztahy s bankou konkrétně vyrovná, tak to prostě odhadl.

Lepší důkaz o stavu informačních systémů v této podařené instituci jsem si snad ani nemohl přát.