Datové schránky sice nejsou povinné pro fyzické osoby, ale některé z nich si schránku pořídily dobrovolně. Letos v březnu jsem třeba pomocí své schránky pár kliky myši odeslal úřadům z domova všechna myslitelná přiznání, což bylo příjemné. To samozřejmě neznamená, že systém datových schránek a práce s ním nemá rok po spuštění ještě plno neuvěřitelných problémů.

Ale proč by nemohlo jít pomocí datové schránky odeslat i žádost o výměnu řidičáku, zvlášť když schránka vás unikátě identifikuje? Moje (zjevně naivní) představa byla následující:

  1. Pomocí PDF nebo XML formuláře vyplním žádost o výměnu řidičského průkazu.
  2. Odešlu žádost datovou schránou na příslušný úřad (v Praze Magistrát) spolu s naskenovanou pasovou fotkou.
  3. Úřad se podívá, jestli mě má ve své agendě (jestli nelžu a řidičák skutečně mám a jaké skupiny), žádost přijme a vydá nový průkaz.
  4. Ten pošle na můj obecní úřad (nebo úřad, který si stanovím v žádosti).
  5. Úředník/úřednice na tomto úřadě mi nový řidičák vydá v obálce oproti odevzdání starého. Se starým nechť si udělá, co chce.

Výhody jsou jasné - nedojde k hromadění lidí na jednom úřadě, občan si neužije frontu na čtyři hodiny a řidičák mu nakonec vydají kdekoli, kde bude chtít.

Netřeba říci, že elektronicky to nejde. Všetečným dotazem na Ministerstvo dopravy proč, jsem se dozvěděl následující:

  1. V době, kdy se zaváděl systém výměny ŘP neexistovaly datové schránky, tudíž ani při velké novelizaci zákona v roce 2005 se s tímto, či podobným systémem nepočítalo. V době zavedení datových schránek (tj. v roce 2009) tehdejší vedení ministerstva neuvažovalo o změně systému.
  2. Tím, že každá žádost má svůj unikátní BARkód, není možné prozatím žádost volně umístit ke stažení na internetu.
  3. Vzhledem k tomu, že obce jsou vybaveny různou technikou, nemůže být zaručena standardní kvalita, která je požádována při zpracování (např. skenování žádostí).

    Z těchto důvodu je systém zaveden "ve starých kolejích". Aby mohl být systém v budoucnu jednodušší, je třeba novelizovat právní úpravu zákona o silničním provozu. Prvním důležitým krokem je, že současné vedení MD začalo uvažovat o jiném systému procesu vydávání/výměny ŘP. Vedení MD má zájem celý proces zjednodušit a využít mj. současné techniky, která by více představovala myšlenku moderního úřadu.

Škoda, že když se Ministerstvo dopravy prsí, jak bleskurychle umí podepisovat dodatky ke smlouvám se stavebními firmami, neumí podepsat smlouvu s vnitrem či Státní tiskárnou cenin, kterou by elektronické podání žádosti umožňovalo. Vygenerovat unikátní čárový kód na elektronické žádosti dokázalo třeba americké ministerstvo zahraničí na vízových žádostech už před mnoha lety a nepředpokládám, že by to firmy specializující se na elektronické formuláře nezvládly spíchnout za pár dnů. A skenovat žádost by po žádném úřadě nikdo nechtěl.

Vládní koalice podle koaliční smlouvy chce "přibližovat veřejnou správu občanům". Zatím se bohužel my přibližujeme veřejné správě a trávíme v jejím království hodiny neproduktivním čekáním.